2018 in reizen

door | dec 31, 2018 | Persoonlijk, Reizen | 0 Reacties

Ergens in de afgelopen jaren is het ontstaan dat mensen mij koppelen aan reizen. In 2017 ben ik vrij veel weg geweest en daardoor hebben mensen het gevoel dat ik Γ‘ltijd weg ben. Dit jaar ben ik ook veel op pad geweest, maar ben ik toch grotendeels van de tijd in Nederland geweest. Kijk je mee welke plaatsen ik allemaal bezocht heb? Lees hier mijn 2018 in reizen.

Aantallen

Dagen in het buitenland: 42
Aantal landen bezocht: 8
Nieuwe landen bezocht: 4
Landen doorkruist: 5

Nachten in mijn eigen bed: 200
Nachten in een ander bed: 165

Het aantal dagen dat ik in het buitenland ben geweest, verbaasd me een beetje. Ik heb natuurlijk een tijdje rustig aan moeten doen door de operatie, toch heb ik het gevoel dat ik veel meer dagen weg ben geweest. Dat komt ook vooral doordat ik mijn huis had onderverhuurd. Niet thuis zijn voelt toch ook een beetje als vakantie. Eens kijken of we deze aantallen volgend jaar een beetje kunnen opkrikken.

Zwitserland

Eind juli vertrok ik voor het eerst weer naar het buitenland. Met een nachtbus naar Zwitserland om daar met twee vriendinnen een vriendinnetje op te zoeken. Het begint ondertussen een jaarlijkse trip te worden, vorig jaar zijn we ook al twee keer op bezoek geweest. Helaas was ik nog geen 24 uur in Zwitserland toen ik werd wakker gebeld met het nieuws dat mijn oma was overleden. Het mooie was dat ik in Zwitserland was en op een kleine 2 uur rijden van de plek waar we zo vaak samen met oma op vakantie zijn geweest. Ik kon dus eindelijk weer terug naar Sigriswil, wat ik al jaren wilde. Het was de mooiste plek waar ik kon zijn op dat moment.

Sigriswil

Parijs

Om even bij te komen van het Amsterdam Fringe Festival, boekte ik een reisje naar Parijs. Even wat tijd voor mijzelf en lekker ontspannen. Ik heb helemaal niet zoveel gedaan omdat ik me eigenlijk vrij ziek voelde. Heerlijk fietsen over de Champs des LycΓ©es, naar de Eiffel toren. Koffie drinken in leuke tentjes, musea bezoek en rondslenteren in Montmartre. Het hoogtepunt van deze trip was wel de zonsondergang bij de Eiffeltoren.

Zonsondergang bij de Eiffeltoren

SloveniΓ«

Canyoning in Bled
In oktober begon dan eindelijk mijn reis, voor een aantal weken trok ik rond door de Balkan. Dit jaar begon mijn trip in SloveniΓ«, Ljubljana om precies te zijn. De stad en vooral het hostel vond ik enorm tegen vallen, maar de street art is geweldig en daar schreef ik ook meteen een artikel over. In het hostel ontmoette ik Soojin met wie ik naar Bled gegaan voor een canyoning tour. Die dag heeft mijn reis totaal op zijn kop gezet. Ik werd totaal verliefd op Bled, de natuur, de mensen, de activiteiten en gewoon alles. Die avond moest ik terug naar Ljubljana omdat ik daar nog in het hostel zat. Ik besloot die avond nog om de volgende ochtend terug te gaan en zo geschiedde. Zo begonnen mijn twee weken in Bled. Ik heb twee keer geprobeerd om weg te gaan, maar ik kon het gewoon niet. De eerste dag dat ik zou vertrekken, was de bus vol en zou ik te laat in Ljubljana zijn om de bus naar Zagreb te nemen. De tweede keer was ik wel in Ljubljana aangekomen, maar kreeg ik ruzie met de buschauffeur en besloot ik terug te gaan.

Het was mijn verjaardag en dat voelde gewoon Γ©cht niet goed. Mijn verjaardag heb ik twee keer gevierd in Bled. De eerste dag zijn we weer gaan canyoning met een hele grote groep en hadden we ’s avonds een grote borrel. Ik hoefde niet te betalen voor de activiteit, dus het geld wat ik kwijt zou zijn, heb ik gespendeerd aan bier, zodat we een feestje in het hostel hadden.

Zonsopkomst in Bled

Over mijn tijd in SloveniΓ« heb ik al een keer een artikel geschreven, waarom Bled mijn hart heeft gestolen. Er zijn zoveel mooie tochten, activiteiten en natuurgebieden in de buurt. Ik heb er twee weken gezeten en ik heb nog het idee dat er zoveel te doen is! Ik ga hoe dan ook terug in 2019!

KroatiΓ«

Plitvic Lakes

Toen ik eindelijk de moed had gevonden om Slovenië te verlaten, ben ik naar Kroatië gegaan. Plitvic Lakes bezoeken was eigenlijk één van de weinige dingen die op mijn lijstje stond om te doen, samen met suppen op Lake Bled (wat ik overigens niet gedaan heb!). Doordat ik langer in Bled was gebleven dan gepland, wist ik dat mijn dagen in Kroatië gelimiteerd waren, daardoor ben ik sneller door Kroatië gegaan dan ik had gewild. De Plitvic Lakes waren fantastisch, het was helaas wat slechter weer, maar het was nog steeds adembenemend. Wanneer ik volgend jaar terug ga naar Slovenië dan weet ik dat ik ook naar Kroatië zal gaan om naar Krka te gaan. Dat schijnt net zo mooi te zijn als Plitvic, maar daar mag je in het hoogseizoen ook zwemmen! Hoe tof is dat.

zwemmen in Split

De dagen in Split heb ik vooral gebruikt om even tot rust te komen. Het hostel waar ik zat was praktisch uitgestorven, enkel een spanjaard die geen engels sprak en ik. In Split heb ik me dan ook best wel alleen gevoeld en wist ik niet hoe snel ik moest doorreizen naar Dubrovnik. Dat bleek al snel een goede keuze te zijn, ik ontmoette meteen een leuke club mensen met wie ik vooral mooie zonsondergangen heb gezien.

Mijn reisplanning werd steeds krapper, ik wist dat ik nog een week had om in Bulgarije te komen, omdat ik daar vandaan vloog. Ik vloog naar ItaliΓ« en ik wist dat ik ook via SloveniΓ« makkelijk die kant op zou kunnen. Tot het moment dat ik op de bus stapte naar Montenegro heb ik getwijfeld of ik terug naar Bled zou moeten gaan.

Montenegro

Eenmaal in Montenegero aangekomen wist ik dat dit de juiste keuze was. Wat een mooi land is dit toch. Het oorspronkelijke plan om verschillende plaatsen te bezoeken, hing ik meteen de eerste dag in de wilgen. Het hostel bood aan dat als ik een nacht bij boekte, ik nog 2 nachten gratis mocht blijven. Zulke aanbiedingen laat je natuurlijk niet aan je voorbij gaan. Het scheelt ook dat ik er achter kwam dat ik via MacedoniΓ« naar Bulgarije kon reizen en niet via ServiΓ« hoefde te gaan, dit scheelde ook zeker een dag reistijd.

Vanuit Kotor kon ik verschillende tochten doen, uiteindelijk kon ik er maar 1 doen omdat door het slechte weer alles geannuleerd werd. Maar die ene dag was zo mooi, dat ik weet dat ik snel weer terug moet gaan. Montenegro bestaat voor 90 % uit stenen en dat zorgt soms voor absurde aangezichten.

Doordat er tijdens mijn tijd in Kotor erg veel regen voorspeld was, werden de tours geannuleerd en hing ik rond in het hostel. De ene dag was het weer opeens toch best goed en maakte we een mooie wandeling langs de muur van Kotor. De andere dag zaten we de hele dag in de common room en organiseerde we een film middag. Maar vooral speelde we elk moment van de dag Bananagrams. Een spel waar we allemaal verliefd op werden en wat we nu allemaal ook hebben en thuis spelen.

Bulgarije

Seven Rila Lakes

Ik verliet Montenegro via Macedonië. Ik was nog geen 12 uur in Skopje voor ik weer op de bus naar Bulgarije stapte. Het was zo fijn om wéér terug te gaan naar Bulgarije. Zo fijn om zo bekend te zijn in de stad dat je niks hoeft uit te zoeken en gewoon blind naar de metro loopt. Ik had nog 2 lev in mijn reisportemonnee dus ik kon gelukkig een metro kaartje kopen. Het was ondertussen de 5de keer dat ik in Hostel Mostel verbleef, dus ik kende de weg ook wel. Vanuit het hostel worden er dag tours georganiseerd naar de Seven Rila Lakes. Vorig jaar was ik daar ook al heen geweest, maar ik wist dat ik dit écht nog een keer wilde doen. Met een hele leuke club vanuit het hostel gingen we daarheen. Toen we bovenaan stonden, raakte we in gesprek met de tourguide en die besloot ons mee te nemen naar de spa. Het was een heerlijke dag, met een fijne groep mensen met ontspanning en een feestelijk maal op het eind.

Die dag maakte we plannen om met het hele groepje naar Plovdiv te gaan. De jongens hadden al op de planning staan om daarheen te gaan en de rest had nog niet Γ©cht plannen. Ik was er vorig jaar al een keer geweest, dus ik speelde voor tourguide en nam ze mee op sleeptouw door Plodiv. We liepen door The Trap, dronken cocktails, beklommen de heuvels en bezochten het plekje waar ik mijn naam tegenkwam.

Lissabon

Na die heerlijke dagen in Bulgarije was het extra zuur dat ik weer naar huis moest. Het gewone leven ging gewoon door en om eerlijk te zijn, stond dat me behoorlijk tegen. Vrij impulsief boekte ik dan ook een tripje naar Lissabon om een jongen op te zoeken. Het was heerlijk om drie dagen in de zon te zitten. Terwijl ik Lissabon was, zat mijn oudklasgenootje Anne daar ook. We zijn heerlijk uit eten geweest en hebben een avondje bijgekletst. Dat was het hoogtepunt van dit tripje en toen mijn reisgenoot besloot mij te ghosten, vond ik het wel weer tijd om naar huis te gaan. Deze trip was totaal niet wat ik er van verwacht had, maar het zorgde ervoor dat ik het opeens heel fijn vond om naar huis te gaan. Iets beters had het me eigenlijk niet kunnen brengen.

Facts

Langste trip: Balkan trip
Verste locatie: Plovdiv, Bulgarije
Meeste vertraging: Lissabon, 7 uur!
Langste reis: van Milaan naar Amsterdam: 16,5 uur in de bus
Beste Hostel: Iedereen verwacht dat ik hier Castle Hostel Bled zal antwoorden, maar ik denk eigenlijk dat ik voor Old Town Kotor ga. Betere voorzieningen en warm water bij het douchen!
Leukste activiteit: Canyoning in Bled
Mooiste land: Montenegro
Grootste tegenvaller: Skopje, Macedonie
Korte bezoek aan een stad: Skopje, Macedonie (11 uur, waarvan 6 slapend)

Plannen voor 2019

Er was al een aantal keer te lezen dat ik volgend jaar weer terug ga of wil naar bepaalde plekken. Het plan is dat ik zeker terug ga naar SloveniΓ«, daarover zal ik binnenkort meer vertellen. Ik ga ook zeker terug naar KroatiΓ« om naar Krka te gaan. Afgelopen jaar ben ik BosniΓ« en AlbaniΓ« doorkruist met de bus, maar ben ik er niet echt geweest. Daar wil ik in 2019 zeker verandering in gaan brengen.

Pin it

In 2018 heb ik een aantal reizen gemaakt. Wat waren de hoogtepunten en wat zijn de beste vakantiebestemmingen?

* Dit artikel kan affiliate links bevatten. Dit kost jou niks extra’s, maar zorgt dat deze website kan blijven bestaan.

Veerlez
Hoi, ik ben Veerle, dit is de plek waar ik blog over alles wat volgens mij het leven mooier maakt! Wil je meer over mij weten? Kijk dan hier.

Podcast

Reizende Strijdster Podcast

Meditaties

CategorieΓ«n

Anderen lezen:

Hoe ik met 2 minuten per dag honderden euro's verdien?
Mijn Camino de Santiago Ervaringen: Statistieken, Ervaring en Voorbereiding
Hoe reis je zo goedkoop mogelijk?
15x gekke feitjes
Het verhaal van een vleesboom