Elektrische auto aanschaffen

door | aug 21, 2020 | Healthy Life, Minimalisme | 1 reactie

Wat was het proces van het aanschaffen van een elektriche auto en hoe vind ik het nu om elektrisch te rijden?

Begin dit jaar kreeg ik een appje van mijn vader dat hij een elektrische auto wilde aanschaffen. In dit artikel deel ik mijn ervaring met de aanschaf van een elektrische auto en mijn ervaringen met het elektrisch rijden. Hoe vind ik het nu om in een elektrische auto te rijden en welke kosten komen er bij kijken? Je leest het in dit artikel.

Afscheid nemen van de vorige auto

Toen mijn vader me vertelde dat hij onze oude auto (a.k.a. neefje) ging inruilen voor een elektrische auto, vond ik dat wel lastig.

We hadden de neef al 5,5 jaar. Het was het derde kleine autootje wat we hadden in de tijd dat ik mijn rijbewijs heb. (Dan reken ik even onze Amerikaanse bak (de Windstar) en de camper niet mee, want daar rij ik niet in)

Dit was het autootje waar ik mij zo enorm op mijn gemak in voelde. Ondanks dat ik met de vorige auto’s vaker op vakantie ben geweest, viel dat met deze wel mee. Dit is de auto waarin ik mijn atelier heb verhuisd, waar ik al mijn festivals mee gedaan heb en waarmee ik 2x mijn verhuizingen mee gereden heb. Dit is hét autootje waar ik echt in heb leren rijden. Het pittige bakkie waar ik nog jaren in had willen doorrijden.

Maar automaten hebben een houdbaarheidsdatum. Daardoor was het nu echt een tijd om te investeren in een elektrische auto.

De bezwaren voor elektrisch rijden

Ik vond het wel lastig om me in te beelden hoe het zou zijn om elektrisch te gaan rijden. Met een elektrische auto heb je een radius wat je ermee kunt rijden tot je weer moet opladen. Van te voren dacht ik dat het mijn planning enorm in de war zou gaan schoppen. Wanneer ik naar Groningen wil, moet ik tussendoor opladen. Het opladen van een elektrische auto gaat tenslotte niet zo snel als even snel tanken.

Rete spannend vond ik dat. Je hebt tenslotte veel minder controle over je planning wanneer je tussendoor even moet opladen.

Daarnaast hangt het ook nog per auto af wat de radius gaat zijn die je ermee kunt rijden. Dat is dus iets wat je echt in je achterhoofd wilt gaan houden.

Vragen die ik van te voren vooral had waren:

  • Hoeveel kilometers kan ik rijden?
  • Waar zou ik tussendoor moeten opladen?
  • Hoe vind je oplaadpalen?
  • Hoelang duurt het tussendoor laten?
  • Wat kost het tussendoor opladen?
Elektrisch rijden

De voordelen van elektrisch rijden

Voor we de auto gingen aanschaffen, dacht ik vooral na over alle bezwaren die het rijden zou hebben. Zoals ik net al noemde, focuste ik vooral op de radius en het tussendoor moeten laten en niet op de voordelen van het elektrisch rijden.

Want het brengt zoveel voordelen met zich mee. Ik wil je deze voordelen laten zien met mijn eigen ervaring. Je leest hier mijn weekoverzicht van de week dat wij onze auto inruilde en onze elektrische auto kregen.

Onze nieuwe auto (zoef!) is zo een luxe wagen vergeleken met de neef. We hebben nu airco, parkeersensoren, ingebouwde navigatie en bluetooth. Eindelijk kan ik muziek luisteren vanaf mijn telefoon. Komt mijn grote data abonnement eindelijk van pas in deze corona tijd.

De eerste keer rijden was echt wel spannend.

Het eerste ritje was op en neer naar Tilburg en ik kwam thuis met nog 30 km op de teller.

Het voordeel van elektrisch rijden is dat als je zuinig rijdt (dus laten uitrollen) je weer energie terug wint. Dat is voor mij echt de sport van het elektrisch rijden. Een klein voorbeeld hier van is dat mijn zusje 10 km van ons vandaan woont. Meestal kost het me 5 km om bij haar te komen. Het is zelfs een keer voorgekomen dat het me maar 1 km heeft gekost. Het verschil in hoeveel kilometer iets kost heeft te maken met twee dingen. Hoe snel je optrekt wanneer je wegrijdt en hoe je de auto laadt uitrollen wanneer je moet stoppen. Het kost veel energie wanneer je snel optrekt en je wint veel energie terug als je de auto echt laat uitrollen.

De maximum snelheid van onze auto, is volgens mij 140 km per uur. Ik weet dat niet helemaal zeker, aangezien ik dat nog nooit gereden heb met deze auto. Sinds wij deze auto hebben, is de 100 km per uur ingevoerd en dat is eigenlijk wel zo voordelig met elektrisch rijden. Het is namelijk voordeliger om langzamer te rijden. Wanneer ik in de avond rij en wel 130 km p/u mag rijden, dan gaat mijn accu echt veel sneller leeg, dan wanneer ik 100 km p/u rijdt.

Elektrisch rijden met zonnepanelen

Het grote voordeel van elektrische rijden, is dat wanneer je zonnepanelen hebt, je kunt opladen op zonne-energie. Wanneer je elektrisch gaat rijden, zal je waarschijnlijk een eigen laadpaal willen. Of en wallbox wanneer deze op je oprit geïnstalleerd wordt. Het voordeel van je eigen oplaadstation, is dat je altijd weet dat je een plekje hebt, maar ook dat je kan instellen dat je op je zonnepanelen oplaad.

Het hangt er natuurlijk wel van af of dat haalbaar is met het gebruik van de auto. Om op zonne-energie te laden, moet je auto opladen wanneer de zon schijnt, overdag dus. Wanneer jij elke dag met de auto naar werk gaat, is dat niet mogelijk. Voor ons is het geen probleem omdat we de auto niet dagelijks gebruiken. Wij kunnen goed inplannen wanneer we rijden en overdag opladen. Als we een keer de auto wel twee dagen achter elkaar nodig hebben, dan laden we gewoon in de avond/nacht op.

Het zijn natuurlijk grote uitgaven om te doen, zowel de elektrische auto als de zonnepanelen. Er zijn verschillende subsidies voor deze aanschaf, dus zorg dat je je daar in verdiept.

Accu

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je andere kosten gaat krijgen. Je huurt namelijk de accu die in je auto zit. Afhankelijk van hoeveel je met de auto denkt te gaan rijden, betaal je elke maand een premie. Het voordeel is dat wanneer je pech hebt of de accu stuk is, ze er een nieuwe accu in zetten.

Je kan hierdoor je wegenwacht service opzeggen, want je hebt nu accu service.

Doordat je de accu least en dat in feite de motor van je auto is, zal je auto veel langer mee gaan dan een ‘normale’ auto.

Even tussendoor wachten tijdens het opladen
Soms moet je even ergens stoppen om bij te laden.

Onderweg opladen

Van te voren was het een groot bezwaar, het onderweg opladen, maar ondertussen valt dat wel mee. Wanneer je ergens naar toe gaat, plan je je reis iets beter van te voren. Je zoekt van te voren op waar er laadpalen staan, waar je eventueel op bestemming of waar je onderweg kunt opladen. De ingebouwde navigatie geeft aan waar laadpalen zijn, maar je kan ook in google zoeken.

Er zijn verschillende soorten oplaadpalen, je hebt normale palen en snellaadpalen. Onderweg is het natuurlijk fijn om een snellaadpaal te gebruiken, zodat je minder lang hoeft te wachten. Opladen met een snellaadpaal duurt meestal 30 tot 40 minuten, afhankelijk van je auto. Het is wel duurder om een snellader te gebruiken, daarom is het slim om van te voren na te denken hoe ver je kunt rijden met je radius en hoelang je ergens geparkeerd staat. Wanneer je weet dat je een paar uur op locatie bent, is het slim om daar bij een gewone laadpaal te laden.

Om gebruik te maken van opladers op de openbare weg, moet je altijd een abonnement hebben. De ANWB heeft dat, maar als je een eigen wallbox neemt, krijg je daar ook een abonnementspas bij.

Al met al ben ik heel blij dat wij de overstap hebben gemaakt naar elektrisch rijden. Mijn bezwaren eerst waren vanuit angst voor het onbekende. In ons geval is het elektrisch rijden prima toe te passen en is het écht veel goedkoper dan rijden in een normale auto. Ik zie wel de bezwaren voor mensen die regelmatig en veel onderweg zijn.

* Dit artikel kan affiliate links bevatten. Dit kost jou niks extra’s, maar zorgt dat deze website kan blijven bestaan.

Veerlez
Hoi, ik ben Veerle, dit is de plek waar ik blog over alles wat volgens mij het leven mooier maakt! Wil je meer over mij weten? Kijk dan hier.

Podcast

Reizende Strijdster Podcast

Meditaties

Reizende Strijdster Podcast

Categorieën

Anderen lezen:

Hoe ik met 2 minuten per dag honderden euro's verdien?
6 manieren om nu geld te verdienen
Beste tips voor roze haar
Het verhaal van een vleesboom
Leven uit een koffer
Begin een capsule wardrobe

Suppoort

Suppoort Veerle

Op dit moment lees ik

Other Language?



1 Reactie

Trackbacks/Pingbacks

  1. Weekoverzicht #96: suppen in de Utrechtse binnenstad - […] hal 1 van Ahoy kon je met een elektrische auto rondrijden langs een expositie. Deze hal stond vol met…

Laat een reactie achter