Maak je eigen Miracle Morning

Maak je eigen Miracle Morning
The Miracle Morning is een populaire manier om je ochtend mee te beginnen. Het bevat een vast aantal onderdelen die je op je eigen manier kunt invullen. Toch houden mensen vaak vast aan de volgorde en onderdelen die Hal Elrod heeft verzonnen. In dit artikel laat ik je zien hoe je je eigen ochtendritueel kan samen stellen en het toch nog gebaseerd is op The Miracle Morning. Kijk je mee hoe je je eigen Miracle Morning maakt?

Wat is The Miracle Morning?

The Miracle Morning is een ochtendroutine, bedacht door Hal Elrod. Hij schreef het boek ‘The Miracle Morning – the not-so obvious secret guaranteed to transform your life (before 8AM.)‘. Wil je meer weten over de standaard Miracle Morning (TMM), lees dan eerst dit blog bericht, dat schreef ik toen ik net begon met TMM. Twee maanden daarna schreef ik ook over welke hulpmiddelen je kan gebruiken tijdens je Miracle Morning routine.

Waarom is het belangrijk om een goede ochtend routine te hebben?

Om het belang van TMM te begrijpen, moeten we eerst even stil staan bij welke invloed je gedachten hebben. Het is namelijk zo dat je gedachten je gevoelens veroorzaken. Als je meer wilt lezen over hoe gedachten resulteren in gevoelens, dan raad ik je aan om dit stuk te lezen. Dat verklaart op een heldere manier wat voor een gevolgen je gedachten kunnen hebben.

Als je ‘s ochtends wakker wordt, voel je meestal nog niets. Als je wekker gaat, heb je daar een gedachte over. Als je niet wilt opstaan en denkt ‘Die rot wekker ging weer veels te vroeg’ dan begin je niet lekker met je dag en heb je al snel een rot gevoel. Dat zet niet écht een goede basis voor de rest van de dag. Wat denk je dat snoozen voor een effect heeft op je dag? Je denkt keer op keer dat je nog even wilt blijven liggen en op dat moment nog niet wilt beginnen aan je dag. Alsof je dag niet leuk genoeg is om voor op te staan..

Samenvattend:
gebeurtenis, gedachten, gevoelens

 

Praktijkvoorbeeld

Wat is het eerste wat jij in de ochtend doet? Nadat je je wekker op je telefoon uit zet? Waarschijnlijk hou je je telefoon in je hand en kijk je even naar Facebook, Twitter, Instagram of je mail. Die handeling zorgt dat je allerlei dingen denkt. Als je op Facebook of Instagram zit, zie je allerlei dingen uit andermans leven, en daar denk jij weet iets bij. Wanneer je op twitter zit, komt het nieuws voorbij en laten we eerlijk blijven, dat is toch bijna altijd negatief? Het vastpakken van je telefoon, de tijdlijn die beïnvloed wordt door anderen, bepaald hoe de rest van jou dag eruit gaat zien. De eerste gedachte die je hebt, heeft enorme impact op de rest van je dag.  Het is namelijk ook nog eens zo dat al het goede, het goede versterkt en al het slechte juist het slechte. Wil je dan niet helemaal zelf bepalen welke gedachte je als eerste hebt? En dus zelf bepalen welke gedachten de rest van je dag beïnvloed?

 

Maak je eigen Miracle Morning

Het gaat erom dat je de ochtend begint op een positieve manier. Het maakt daarin eigenlijk niet uit of je precies de Miracle Morning doet, of op een andere manier. Het gaat erom dat je iets doet waar jij vrolijk van wordt. Dat jij geniet. Het hoeft dus niet precies met de standaard S.A.V.E.R.S. van TMM te zijn. Je zou je eigen routine daarin kunnen verzinnen. Hieronder geef ik per onderdeel van de Miracle Morning aan wat je zou doen, wat hetzelfde effect zal hebben.

Silence

Mediteren, dit is de meest gangbare manier om Silence mee uit te voeren. Mediteren is een ontspannen manier om je dag mee te beginnen.
Gratitude list,Door elke ochtend een gratitude list bij te houden, focus je op de positieve dingen. Hiermee start je de dag dus met positieve gedachten. Het is ook erg fijn om je gratitude lijst eens door te lezen op een moment dat je je minder goed voelt.
Knuffel je huisdier, er is toch niks gezelligers dan de dag te beginnen met een goede knuffel sessie met je hond of je kat. De liefde die je in return krijgt, is het vroege opstaan hoe dan ook waard.

Affirmations

Ik heb nog geen alternatief voor de Affirmations gevonden, mocht je hier een alternatief voor weten, dan hoor ik het graag. Als je je eigen affirmations wilt opstellen, dan heeft Linda daar nog een mooi artikel voor.

Visualisation

Gebuik een vision board, maak een collage van allerlei foto’s of afbeeldingen uit tijdschriften. Kijk daar elke ochtend naar. Met alleen het maken kom je er niet, je moet het ook ervaren. Beeld je in dat je daar op dat moment bent, hoe zou je je dan voelen?
Vertel jezelf je toekomst, dit is eigenlijk hetzelfde als het maken van een vision board, maar doordat je hardop uitspreekt wat je dromen zijn, ervaar je het anders. Door het uit te spreken is je droom opeens waarheid.

Exercise

Hoepelen, Begin de dag met elke dag een minuut of 10 te hoepelen. Goed voor je buikspieren en een fijne manier om wakker te worden.
Hardlopen, dit vergt iets meer tijd en planning, maar wat is er fijner dan wakker worden met een goede workout!
Jumping jacks, als je kort de tijd hebt, is het doen van jumping jacks een ideale manier om je hart slag omhoog te krijgen. Je bent meteen wakker. Als ik ergens anders ben en wel mijn miracle morning wil doen, dan doe ik meestal even de jumping jacks.
Yoga, een fijne ontspannen manier om wakker te worden en toch actief te zijn.
Maak een ochtend wandeling, dan heb je ook nog elke ochtend een mooie zonsopkomst als bonus.
Dansen op Taylor Swift, wat is er nou lekkerder dan jezelf wakker dansen op je favoriete muziek. In mijn geval zal dat Taylor Swift zijn, maar ik kan me indenken dat je toch net iets anders wilt luisteren. I’m Walkong on Sunshine is overigens ook een heerlijk nummer om jezelf op wakker te dansen.

via GIPHY

 

Reading

Lees een hoofdstuk uit het boek dat je op dit moment leest.
Een aflevering kijken van Modern Family. Een korte aflevering, lekker grappig. Het kan ook je favoriete serie zijn, allemaal zelf in te vullen. Je kan ook maar een gedeelte kijken als je er niet zoveel tijd voor hebt. Het gaat er in ieder geval om dat je er van geniet. Niet dat je 3 uur lang gaat binge watchen
Luister naar een inspirerende podcast of luister je toch liever naar muziek. Als jij er vrolijk van wordt, dan mag het.

Scribbling

Write to your intuition, een schrijfopdracht van Jess Lively waar ik erg fan van ben.
Hou een dagboek bij, wanneer je dit doet, nadat je gemediteerd en gelezen hebt, dan schrijf je waarschijnlijk een gemotiveerd stukje. Dit werkt ook motiverend om terug te lezen als je een keer een iets minder fijne ochtend hebt.
Werk je Bullet Journal bij, dan heb je meteen de focus van je komende dag vast gelegd.

Andere kleine geluksmomentjes in de ochtend

Maak een lekker kopje thee voor jezelf.
Ga jezelf lekker optutten.
Ontbijten met iets wat je ultiem lekker vindt.
Gebruik je favoriete douchegel
Stuur een lief berichtje naar een goede vriendin

Geen enkele Miracle Morning is hetzelfde

Voor iedereen werkt het weer net iets anders, onthoud dat wanneer je hiermee begint. Voor de één werkt het perfect om het precies volgens de S.A.V.E.R.S van Hal Elrod te volgen, maar voor anderen weer totaal niet. Als je merkt dat het je tegen staat om the Miracle Morning uit te voeren, dan moet je gaan kijken of je niet een andere aanpak nodig hebt. Ik heb zelf mijn volgorde ook aangepast aan wat ik zelf fijn vind om te doen. Op papier duurt mijn Miracle Morning 45 minuten, maar in praktijk ben ik meer dan een uur kwijt. Ik wil vaak nog even mijn hoofdstuk uitlezen of de meditatie die ik uitkies duurt maar 6 minuten. Ik pas elke ochtend mijn routine weer aan en dat moet ook, want dat houdt het leuk. Ik geniet er elke ochtend van wanneer ik met een leuk youtube filmpje weer sta te hoepelen.

Pin It

Maak je eigen Miracle Morning

Deze post bevat een affiliatelink.

2 thoughts to “Maak je eigen Miracle Morning”

  1. Zo fijn dat je dit deelt met ons! Het is voor mij precies even wat ik op dit moment nodig heb, ik ben heel erg op zoek naar meer structuur en ik denk dat een soort Miracle Morning mij daarbij echt kan helpen. Ik ben best wel een ochtendmens, ik hou van ochtenden, juist omdat ik zelf en de hele dag dan nog zo’n onbeschreven blad zijn. Precies zoals jij ook schrijft. Ik had mezelf een tijdje aangeleerd om ‘s ochtends gelijk nadat ik wakker werd, mezelf blije dingen te vertellen zoals “dit wordt een mooie dag” of iets waar ik dankbaar voor was bijvoorbeeld, en dat hielp dus echt. Ik ga eens bedenken wat “mijn” ultieme Miracle Morning zou inhouden en het dan komende week toepassen! Helemaal enthousiast, haha!

Laat een reactie achter