Feel better tips

Feel Better tips

Af en toe heb je van die dagen, dat dingen niet zo lekker lopen. De bus rijdt voor je neus weg, degene voor jou heeft net de wc-rol opgemaakt en geen nieuwe opgehangen of je dag is net iets te vol gepland. Op zo’n dag kan zoiets net te veel zijn. Op sommige dagen maken zulke dingen weer totaal niet uit. Gek is dat eigenlijk he? Dat eenzelfde gebeurtenis een totaal ander effect op je heeft. Hoe fijn zou het zijn als er geen verschil zit in dat effect? Dat kan! En dat hoeft helemaal niet veel moeite te kosten! Je leest hier mijn feel better tips.


Ik zat laatst met collega’s aan tafel en er kwam ter spraken wat van mij vonden. Ze omschreven mij als iemand die altijd lacht. Dat vond ik mooi maar het verbaast me wel. Ik streef ernaar om altijd zo positief mogelijk te zijn maar die focus is er pas sinds kort. Ik had verwacht dat ze mij als passief, stressvol of altijd moe zouden omschrijven. Ik voel me nou eenmaal vaak genoeg moe of gestrest. Ik vond het fijn dat mijn collega’s mij zo zagen en het was wel even bevestiging van op welk pad ik nu zit. Hoe ben ik zo gekomen en hoe kan ook jij zo worden?

Mindset

Vooral de laatste maanden heb ik het idee dat ik echt een positieve slag heb gevonden. Dit komt grotendeels omdat ik The Miracle Morning ben gaan doen. Het grappige is dat ik er mee begonnen ben na het lezen van het boek maar dat het kwartje nu echt valt, nu ik The Secret aan het lezen ben. Dat bevestigt maar weer dat een gestreste mindset niet goed is voor je. Wanneer jij gehaast ergens naartoe gaat, roep je eigenlijk alleen maar negatieve dingen over jezelf af. Je zit dan op een verkeerde frequentie. Sinds ik hier mee bezig ben, laat ik het niet meer toe om gehaast te zijn. Ik haal een bus of niet. Ik fok mezelf niet op wanneer ik hem mis. Het maakt immers geen verschil op het gewenste resultaat. Door te schelden op de buschauffeur, haal ik de bus niet opeens wel. Het enige effect dat het heeft, is dat ik me slechter ga voelen. Het is niet onontkoombaar dat ik de bus heb gemist, er gaat er over 10-15 minuten toch wel weer een.

Focus op de mooie dingen

Iets wat mij ook altijd helpt te focussen op de mooie dingen. Dit doe ik door dagelijks op een lijstje twee mooie punten te noteren. Zo schrijf ik elke dag in mijn bullet journal twee dingen die mooi waren aan die dag. Dit noem ik mijn Gratitude log. Want hoe rot je dag ook is, er is altijd wel iets moois te vinden. Soms zet ik erop dat ik een compliment kreeg over mijn schoenen, soms staat erop dat we tijdens de lunch weer enorm zaten te dollen en af en toe noteer ik dat ik enorm van de netflix momenten in bed. Elke dag is er wel weer iets waar ik een glimlach van op mijn gezicht krijg. Het gaat erom dat je die momenten onthoudt, in plaats van de negatieve dingen.

Weet waar jij van geniet

In het begin is het misschien helemaal niet zo makkelijk om een lijst te maken met fijne dingen die gebeurden op een dag. Soms moet je jezelf dan een beetje helpen. Ik heb een lijst gemaakt van allerlei dingen waar ik vrolijk van word. Ik wil je sowieso aanraden om deze lijst ook voor jezelf te maken. Dingen die op mijn lijstje staan, zijn:

  • dieren knuffelen
  • country muziek
  • blauwe lucht
  • fruit eten
  • thee drinken
  • contact met mensen
  • in de bus zitten
  • enthousiaste kinderen
  • nieuwe dingen ontdekken in mijn eigen stad
  • een lief kaartje sturen aan een vriendinnetje
  • de was ophangen
  • kleurrijke spullen om me heen
  • voor mijn planten zorgen
  • fluitende vogels

Je ziet dat veel dingen in mijn lijstje ook zelf te regelen zijn. Ik kan gewoon in de bus gaan zitten en om me heen kijken. Er zijn dan vast enthousiaste kinderen in de bus, of ik zwaai even naar de buschauffeur. Soms moet je de dingen waar je vrolijk van wordt een beetje uitlokken. Dus: stel je eigen lijstje samen en ga eens 30 dagen lang de mooie dingen om je heen benoemen!

Wat zijn jouw ultieme feel better tips?

8 thoughts to “Feel better tips”

  1. Wat leest je blog lekker vlot! En altijd inspirerend 🙂 Ik heb onlangs ook het boek The miracle morning aangeschaft, ik ben benieuwd want ik heb een hekel aan vroeg opstaan. Ik hou al een aantal jaar een dankbaarheidsdagboek aan. Er is inderdaad altijd iets positiefs aan een negatieve dag.

    Mijn feel good tips: in de zetel kruipen met een boek, een soap kijken, mijn honden uitlaten, de katten knuffelen, een kop thee met een stukje Lovechock, afspreken met vrienden,…

    1. Dankje voor dit compliment 🙂
      & ik ben heel erg benieuwd wat je van The Miracle Morning gaat vinden! Bij mij heeft het wel echt effect op hoe ik me voel!
      & hele fijne tips, dankjewel! 🙂

  2. Dat ‘weet waar je van geniet’ is echt inderdaad iets dat ik ook gebruik. Soms voelde ik me nogal een sukkel als ik gewoon graag een boek las met een goeie kop koffie en een stuk chocola erbij, maar ik vind het nou eenmaal heerlijk om op die manier te chillen. Of om een mooie film te kijken, of bepaalde muziek te luisteren, of naar het bos te gaan met m’n camera. En dieren knuffelen inderdaad, net zoals jij :).
    Mooi berichtje dit!
    Liefs

    1. Het was ook een fijn bericht om te schrijven, ik hou zo van die positiviteit en wat is fijner om te schrijven dan over dingen waar je van geniet? 🙂 Iedereen zou zo’n lijstje moeten hebben! 🙂

  3. kleine dingen inderdaad, die maken alles zoveel beter 🙂
    zoals dat je “mijn” plantjes hier op de foto hebt gezet – ik ging er spontaan van glimlachen. en ook even: ik denk dus echt aan ongeveer alles behalve gestrest en moe bij jou. misschien omdat je zo goed bent in grenzen aangeven, momenten voor jezelf neemt als je wellicht daar tegenaan hangt en ik je dan dus niet zie, maar nee. 🙂

    1. haha ja ‘jouw’ plantjes brengen hier ook nog dagelijks een glimlach op mijn gezicht! En lief dat je het zegt, het is en blijft voor mij een struggle om die grenzen aan te geven, maar elke dag gaat het weer iets makkelijker 🙂

Laat een reactie achter