6 tips om je perfecte to do list uit te voeren

Foto via Unsplash: Glenn Carstens-Peters

Iedereen maakt ze wel; to do lists. Vorige week heb ik je verteld waar je op moet letten om de perfecte to do list samen te stellen. We hebben het erover gehad welke punten je erop zet en hoe je je punten ook het beste kunt afwisselen. Maar met het maken van je to do list ben je er nog niet helemaal. Je moet je punten ook tot uitvoering brengen. Hier geef ik je mijn 6 tips om je perfecte to do list ook tot uitvoering te brengen.

    • Ken je zwaktes. Ben je iemand die snel afgeleid wordt? Zorg dan dat je in een prikkel vrije ruimte kan werken. Mocht je geen prikkel vrije ruimte tot je beschikking hebben, zorg dan dat je met je rug naar hetgeen zit wat je afleidt. Ik kijk liever tegen een muur aan, dan dat ik met mijn gezicht de ruimte in kijk. In de ruimte zijn vast allerlei mensen die bewegingen gaan maken, dat zorgt ervoor dat je je aandacht niet bij je werkzaamheden kan houden. Als ik thuis werk, ga ik ondertussen een heleboel andere dingen doen, opeens zijn de was, de planten of mijn pennenverzameling ook heel belangrijk. Het kan ook zijn dat jij snel wordt afgeleid doordat
    • Zoek het moment waarop jij het beste werkt. Je weet waarschijnlijk wel van jezelf of je een ochtend of een avond mens bent. Iedereen heeft een ander piek moment en daarom moet je daar zelf ook rekening mee houden met je to do lijst. Ik werk het beste in de ochtend, daarom begin ik ook altijd met de moeilijkste taak. Dan ben ik nog scherp en kan ik me totaal focussen. Toch weet ik ook dat ik tegen de tijd dat het donker wordt, ook heel productief kan zijn. Daarom zorg ik dat ik op dat tijdstip altijd al gegeten heb, zodat honger me niet ken tegenwerken. Ga eens kijken op welke punten jij het beste werkt.
    • Zorg dat je gegeten hebt voor je begint. Dit had ik natuurlijk al een beetje verklapt bij het vorige punt. Een volle maag zorgt ervoor dat je langer door kan en minder snel door een honger gevoel wordt afgeleid.
    • Beloon jezelf als je een taak af hebt, Je kan hierbij aan allerlei soorten beloningen denken, zo klein of juist zo groot mogelijk. Je mag iets lekkers te eten of drinken pakken of je mag even 5 minuten op social media. Misschien is het ook wel een goed idee om even buiten een rondje te gaan lopen of even een tijdschrift te lezen. Als jet het slim doet, beloon je jezelf met iets waar je nog productiever van wordt. Ik kies al snel voor even naar buiten gaan, frisse lucht is goed voor je. Of even iets eten, zodat ik er daarna weer tegen aan kan.
    • Creëer je eigen stok achter de deur. Heb jij dat ook wel eens, dat wanneer anderen niet verder kunnen zonder jou input, dat je dan taken opeens veel sneller afrond? Probeer eens of je voor jezelf ook die urgentie kan vinden om een taak af te ronden. Ik ga af en toe bewust in een koffietentje zitten werken, omdat ik die tijd dan extra nuttig wil besteden. Waar ik me thuis 100 keer laat afleiden en andere dingen ga doen, doe ik dat in een koffietentje niet. Sterker nog, dan ga ik juist allerlei taakjes doen die ik al heel lang voor me uit stel, omdat ik daar niks anders kán doen. Of vind je, net als ik, dat je je tijd wel nuttig moet besteden omdat je tenslotte betaald voor al het eten en drinken wat je in die tijd tot je neemt.
    • Zoek een maatje om mee te werken. Wanneer je met iemand samen gaat werken, dan kan dat helpen om gemotiveerder te zijn. Je houdt je opeens veel meer aan tijd wanneer je een afspraak met iemand hebt ingepland. Ik zou mijn scriptie nooit geschreven hebben, als ik niet elke dag had afgesproken met ons studiegroepje. Daarnaast kan het fijn zijn om iemand in de buurt te hebben om even te kunnen sparren.

Heb jij nog een tip om je to do list tot uitvoering te brengen?

4 thoughts to “6 tips om je perfecte to do list uit te voeren”

  1. To-do lijstjes zijn altijd zo fijn, hè? Ik heb eindelijk een fijn systeem voor mezelf bedacht waarbij ik mijn mega lange lijst opdeel in kortere lijstjes. Zo heb ik sneller een lijstje afgewerkt, dat voelt goed!

  2. Wat een fijne tips! Ik werk zelf ook veel liever met stricte en belangrijke deadlines dan op ‘rustige’ dagen. Als er niet per se iets echt af hoeft, krijg ik het ook slecht gedaan. Aan de andere kant denk ik dan: volgens mij heb je dat ook gewoon af en toe nodig, een dagje wat lantefanteren. Om weer energie op te bouwen ofzo.

    1. Jazeker, af en toe moet je even niks hoeven, dan kan je de andere dagen weer knallen! Het blijft toch grappig dat veel mensen de niet-zo-belangrijke taken erop zetten en die vervolgens tegen werken! Goed dat je van jezelf weet dat dat voor jou niet werkt!

Laat een reactie achter