The Miracle Morning – Twee maanden later

 

Twee maanden later

Het is ondertussen alweer half April, ik doe nu ruim 2 maanden aan The Miracle Morning, wat zijn mijn bevindingen van deze ochtend routine? Is mijn mening veranderd sinds ik het vorige stuk daarover schreef? Hier zal ik de vragen beantwoorden die ik in de afgelopen maanden gekregen heb.

The Miracle Morning is een ochtendroutine, bedacht door Hal Elrod. Hij schreef het boek ‘The Miracle Morning – the not-so obvious secret guaranteed to transform your life (before 8AM.)‘. Wil je meer weten over The Miracle Morning (TMM), lees dan eerst dit blog bericht, dat schreef ik toen ik net begon met TMM. Ondertussen zijn we ruim 2 maanden verder.

Doe je The Miracle Morning nog steeds elke dag?

Nee, ik doe niet elke dag meer aan TMM, maar ik probeer het wel zoveel mogelijk te doen. Wanneer ik bijvoorbeeld in het weekend er geen zin in heb, dan zorg ik dat ik wel een onderdeel ervan doe. Ik geniet er enorm van om een stuk uit een boek te lezen, dus daar maak ik vaak wel even tijd voor in de ochtend. Ook heb ik er echt iets aan als ik in de ochtend even beweeg, dan ben ik veel fitter over de gehele dag. Die kleine aspecten probeer ik alsnog mee te nemen op dagen dat ik niet TMM doe. Ik sla vaak toch de weekenden over.

Hoelaat sta je op?

Ik heb ingesteld dat de wekker op mijn telefoon elke dag om 6.55 en 7.00 gaat. Wanneer ik van mijzelf mag uitslapen, gun ik mijzelf een extra uurtje, dus dan gaan mijn wekker op 7.55 en 8.00. Ik weet dat de meningen zijn verdeeld over dit snooze-gedrag, toch doe ik dit wel. Wanneer ik die 5 minuten weg laat, dan val ik geheid in slaap tijdens de meditatie! Toch wil ik gaan proberen iets minder te snoozen. Wellicht met een wekker die elders in de kamer ligt? Als iemand hier tips voor heeft, dan hoor ik het graag!

Hoe ziet je routine eruit?

Ik heb mijn routine aangepast aan mijn eigen voorkeuren. Ik wil niet persé heel veel eerder opstaan, dus ik wil geen routine van een volledig uur hebben. Ik ga dus niet hardlopen in de ochtend, want dat vreet enorm veel tijd. Ik heb daarin gezocht naar een routine die voor mij werkt. Uiteindelijk ben ik op deze routine uitgekomen.

Ik zit er over na te denken om nog een extra activiteit in te plannen, namelijk Tekenen. Ik had het van de week met Rob daarover. Ik heb natuurlijk het 100 dagen tekenen project gedaan, sindsdien teken ik niet meer. Ik begin mijn tekeningentjes toch te missen. Dus wellicht voeg ik deze activiteit aan mijn routine toe.

Gebruik je hulpmiddelen?

Zoals je zag gebruik ik een app voor mijn routine, The Morning Routine app. Het maakt het gewoon net iets makkelijk om elke ochtend mijn routine te doen. Ik heb €0.99 betaald om mijn eigen routine te kunnen maken. Een kleine investering lijkt mij zo. Het brengt mij in ieder geval veel vreugde om de volgorde te kunnen aanpassen. En wellicht in het vervolg nog kleine toevoegingen te doen in mijn routine, zoals wat ik net noemde, het tekenen.

Daarnaast gebruik ik de Stop, Breathe & Think app. Het ziet er mooi uit, is gebruiksvriendelijk en ik hou nou eenmaal van het stickers sparen. Dat is voor mij extra motivatie om dit een tijdje vol te houden. Als je meer over deze app wilt weten, zowel Merel als Luus schreven er al over.

Hoe blijf je gemotiveerd?

Ik heb de afgelopen week wat meer moeite gehad met mijn routine, dan ik aanvankelijk verwacht had. Ik denk dat de key is dat je je routine blijft vernieuwen. Zodat er altijd wel een onderdeel is waar je naar uit kijkt. Het boek wat ik nu lees, trekt mij toch niet helemaal. Momenteel kijk ik vooral uit naar het hoepelen, maar daar zal binnenkort de nieuwigheid ook wel af zijn. Dan ga ik wellicht een gedeelte van een podcast luisteren tijdens het hoepelen. Je routine is nooit af!

Heb je nog tips?

Ja! Zorg dat je iemand hebt met wie je dit kan delen. Dat zorgt bij mij voor meer motivatie. Mijn omgeving weet dat ik hiermee bezig ben en vraagt er daardoor wel eens naar. Ook werken de apps voor mij als een stok achter de deur. De Morning Routine app geeft elke ochtend om 7 uur een melding. Dat ik uiteindelijk mijn routine pas om 8 uur begin, is bijzaak! Verder is er nog de TMM NL facebookgroep en de internationale groep. Het motiveert om elke dag foto’s te zien van locaties waar men hun routine uitvoeren. Of vragen over hoe ieder zijn routine indeeld. Het is erg leerzaam om ook de ervaringen van anderen te lezen.

Wat zijn jou ervaringen met The Miracle Morning?

Deze post bevat een affiliatelink.

4 thoughts to “The Miracle Morning – Twee maanden later”

Laat een reactie achter