Habit Tracker + printable



In mijn februari doelen noemde ik al dat ik mijn habit tracker wilde bijhouden. Maar wat een habit tracker nou eigenlijk is, daar heb ik niks over verteld. Waarom hou je een habit tracker bij en wat voor dingen zet je op je habit tracker? Het is een tool die je kan helpen om jezelf routines aan te leren. Hoe het werkt? Dat leg ik hier uit.

Wat is een habit tracker?

Een habit tracker is een manier om bij te houden welke habits je hebt en welke je ook uitvoert. Soms wil je jezelf een nieuwe gewoonte aanleren. Of je wilt je bewust zijn van een bepaalde habit. Dan is de habit tracker een fijne manier om inzichten te krijgen of je te motiveren.

Door je gewoonten te veranderen, veranderen we ons leven. Men zegt dat het 30 dagen duurt voordat je iets tot een gewoonte maakt. Ik denk dat dat afhankelijk is van de activiteit en dat het per persoon anders is. Het hangt ook nog eens af van de intensiteit van de gewoonte. Hardlopen is bijvoorbeeld veel lastiger tot gewoonte te maken, doordat je afhankelijk bent van allerlei factoren. Maar elk jaar op een bepaalde datum ergens gaan eten, is veel makkelijker om jezelf aan te leren, omdat het niet een dagelijks of wekelijkse routine betreft.

Voor iedereen werkt het aanleren van nieuwe gewoonten op een andere manier. Het kan zijn dat het voor jou een stok achter de deur is of een kleine reminder voor die zaken die voor een ander normaal lijken. Maar ook de striktheid waarin je dingen wilt aan of afleren is verschillend. Voor de een werkt het het beste als je af en toe mag zondigen en voor de ander werkt het weer beter om nooit meer iets te doen. Laten we minder suiker eten als voorbeeld gebruiken. Voor de één werkt het beter om af en toe toch nog dat stukje taart te mogen eten, terwijl het voor een ander beter is om nooit te zondigen, omdat anders het hak van de dam is. Weet jij wat voor jou het beste werkt? Mooi! Hou dat ook in je achterhoofd bij het samenstellen van je habit tracker.

Welke dingen zet je op je habit tracker?

Het kan werkelijk van alles zijn. Om je er toch een voorbeeld van te geven, hier een overzichtje met dingen die ik fijn vind om bij te houden.

  • Op tijd gaan slapen
  • Op tijd opgestaan
  • Heb ik vandaag mijn mail gelezen
  • Heb ik mijn bed opgemaakt
  • Hardgelopen
  • Gesport
  • Geen geld uitgegeven
  • Boek gelezen
  • Serie/film gekeken
  • Medicijnen genomen
  • Genoeg water drinken

Het kan dus werkelijk van alles zijn. Wil jij dagelijks voor je blog een foto op instagram plaatsen, dan kan je dat ook op je habit tracker zetten. Wil je dagelijks 10.000 stappen zetten, dan kan je dat ook noteren. Ik merk dat het mij extra motiveert om je Miracle Morning te doen. Ik vind het heel stom als er niet elke dag een vinkje achter Miracle Morning staat.

Hoe ziet zo’n habit tracker eruit?

Dat kan je helemaal zelf weten.

Mijn eerste habit tracker was een lijst waarop ik dagelijks allerlei vakjes in dezelfde kleur kleurde, maar elke dag een andere kleur gebruikte. Het was een vrolijk ritueel met alle verschillende kleuren, maar daarmee ook erg intensief. Mijn volgende habit tracker is er één geworden waarbij ik allemaal vinkjes zet. Ik vond het toch vervelend worden om elke dag een specifieke stift te gebruiken. Ik heb nu voor mijzelf een eigen format samengesteld wat ik kan uitprinten en ophangen. Ik heb er 1 in de badkamer hangen, om mijn medicijn gebruik inzichtelijk te krijgen.

Maar voor iedereen is een ander design weer fijn, dus kijk eens rond op pinterest wat jou het meeste aanspreekt. Hieronder heb ik alvast een aantal voorbeelden gegeven.



Ben je nou ook geïnteresseerd geraakt in het bijhouden van een Habit Tracker en zou je de mijne willen gebruiken? Dat kan! Hij is hier te downloaden!

> > >Download de habit tracker< < <

Ga jij een habit tracker gebruiken?

26 thoughts to “Habit Tracker + printable”

  1. Hoi 🙂 wat een mooie tracker! Ik gebruik nu ongeveer 1,5 maand een habittracker en ik moet zeggen dat ik o.a. extra gemotiveerd ben geraakt om mijn stappen per dag te halen, om goed te ontbijten, m’n handen goed te verzorgen en om op tijd op te staan. Ik heb ook habits in m’n tracker en die schijnen minder goed te werken voor mij. Je kunt er dus juist álles inzetten (dat is ook tricky soms), van een selfie per dag maken tot vaker fotograferen, tot haar wassen. Maar ik denk dat sommige habits (de habits die je jezelf écht wilt aanleren) beter werken dan anderen voor de tracker. Zo track ik bijvoorbeeld ook hoe vaak ik in mijn “One Line A Day” schrijf, maar nu blijkt dat tracken niet zo zinvol voor mij, ik moet het gewoon doen :). Of je neemt gewoon habits die je jezelf alsnog wilt aanleren mee naar de volgende maand natuurlijk :). Voor mij werkt het beste denk ik: een aantal duidelijke habits te tracken, dus niet een hele waslijst (daar zit voor mij de valkuil). Maar desondanks: het is leuk & het motiveert hoe dan ook!

    1. Herkenbaar, ik heb ook mijn Q&A boekje erop staan en die vul ik lang niet elke dag in! Maar doordat ik hem zie staan, werkt het wel als een kleine reminder. Dat vind ik heel fijn. Ik merk dat ik het zelf ook gebruik om in kaart te brengen hoevaak ik sommige dingen doe, mijn oma bellen staat bijvoorbeeld ook in mijn tracker. Dat hoeft niet elke dag, maar ik vind het wel fijn om inzichtelijk te hebben hoevaak ik haar bel. Het is even stoeien, maar ik merk na anderhalve maand wel welke dingen voor mij werken en welke niet 🙂

      1. Dat is inderdaad ook zo 🙂 sommige dingen zijn gewoon fijn om inzichtelijk te maken, dus gaat het lang niet altijd om dat je de meeste hokjes inkleurt o.i.d. 🙂 ik vind het ook wel prettig bijvoorbeeld om bij te houden hoe vaak ik mijn haar was, maar dat doe ik lang niet elke dag. Dus het is eigenlijk ook een multifunctioneel iets zo’n tracker :).

        1. Ik heb een aparte tracker in de badkamer hangen waar ik inderdaad dingen bij hou als haren wassen, wanneer ik welke medicijnen neem. Dat is nogal een gedoe anders, ik vergeet het vaak omdat het routine is. Maar het zit er weer niet zo goed in dat ik dat dan elke dag automatisch doe. Omdat ik het nu afvink, neem ik opeens wel heel trouw elke dag mijn medicijnen 🙂 multifunctioneel!

    1. Habit Tracken wordt vooral gebruikt in Bullet Journaling. Maar ik denk dat het ook zeker los is in te zetten, daarom heb ik het los gehaald en tot nu toe alleen hierover geschreven. Binnenkort wil ik ook nog wat meer over Bullet journaling gaan schrijven 🙂

  2. Wat leuk dit!! Ik had hier eerlijk gezegd nooit eerder van gehoord, maar dit lijkt me echt enorm motiverend om bepaalde persoonlijke doelen te bereiken. Dit ga ik onthouden, wil ik zelf ook wel eens gaan doen! Thanks voor de tip 🙂 Geniet van deze zonnige dag!

    Liefs, x

    1. Het werkt inderdaad heel motiverend! Ik ben benieuwd naar jou ervaringen hiermee zodra je het geprobeerd hebt! Hou je me op de hoogte? Fijne dag!

  3. Wat een inspirerend blogje! Ik had er nog niet van gehoord en het lijkt me zeer handig en motiverend! Bij de happinez van januari zat er Slow Down – 40 dagen kalender, waarbij je elke dag een zonnetje mag tekenen. Het werkt heel motiverend om te doen en vol te houden en zo een nieuwe gewoonte aan te leren.

    1. Dankje!
      Ik denk dat zo een kalender ook heel goed werkt, wat leuk om een zonnetje te tekenen! Wie weet dat ik binnenkort ook tekeningetjes maak als vinkjes 🙂 Leuk idee!

    1. Ik wil eigenlijk al een hele tijd over mijn bullet journal schrijven, maar ik merk dat de habit tracker daar een heel groot onderdeel van is! 🙂 Het werkt zo ontzettend motiverend!

  4. Hier heb ik nog nooit eerder van gehoord. Wat súper handig eigenlijk! Erg inspirerend. Ik ga er nog meer over opzoeken vanavond. Misschien ga ik er ook wel mee aan de slag!

  5. Pingback: April doelen
  6. Wat een leuk idee. Ik heb nu voor het werk wel een lijst met dingen die ik elke dag moet doen, zoals alle mailboxen leegmaken, bestellingen checken in onze boekwinkel etc. Denk dat dit idee een beetje hetzelfde is. Ik zou het alleen privé eigenlijk ook moeten hebben misschien.

Laat een reactie achter