Review: Het vijfde inzicht van Miguel Ruiz

door | jan 29, 2016 | Boeken, Ontspanning | 4 reacties

vijfdeinzicht

Geheel toevallig kwam ik via via bij het boek Het Vijfde Inzicht van Miguel Ruiz. Ik had recentelijk gelezen in Marie Kundo, dat je een boek meteen moet lezen als het je interesse wekt, omdat het anders weer verdwijnt op de stapel. Ik besloot dit boek meteen te lezen, aangezien het maar 187 pagina’s bevat. Het is een boek wat ik niet op de cover zou uitkiezen, maar wat ik toch ben gaan lezen. Ben je benieuwd wat ik er van vond? Lees dan hier verder.

Van de week was ik bezig om een betere planner te maken. Ik loop er al weken tegenaan dat ik moeite heb met mijn plannen inzichtelijk te krijgen. Daardoor had ik bedacht om zelf een planner te gaan ontwerpen. Dat is natuurlijk veel moeilijker dan gedacht en daardoor kwam ik uiteindelijk uit op de Bullet Journal. (maar dat is weer een heel ander verhaal!) Ik kwam vooral uit op de website van Kara, Boho Berry. Vervolgens las ik de post over welke zeven zelfhulpboeken je gelezen moet hebben. Die titel stond ook al in haar Bullet Journal geschreven, waardoor het extra mijn aandacht trok. Dat dit boek twee keer genoemd werd was voor mij genoeg reden om er meteen aan te beginnen. Gelukkig kon ik hem lenen via de e-books van de bibliotheek.

Judge a book by its cover
Ik moet zeggen dat wanneer ik de kaft van dit boek zie, ik er niet meteen warm voor loop. Het heeft een te spirituele kaft voor mijn smaak. Als ik dit boek in de bibliotheek tegen zal komen, zal ik het niet meenemen. Gelukkig liet ik mij daar niet door afremmen.

Opbouw

Het boek bestaat uit twee delen. Wellicht is dat ontstaan doordat het boekΒ eerst The Four Agreements heette. Het is uitgebreid met een vijfde inzicht. In het eerste deel worden er vijf inzichtenΒ uitgelegd aan de hand van 7 hoofdstukken.

• Wees onberispelijk in je woorden
  • Vat niets persoonlijk op
  • Ga niet uit van veronderstellingen
  • Doe je best
  • Wees kritisch maar leer luisteren

In het tweede deel worden de drie dromen uitgelegd in 6 hoofdstukken.

Inhoud

Voor mijn smaak is dit boek iets te spiritueel geschreven, ook heeft het veel referenties naar het geloof. Het eerste wat verteld wordt, is dat we allemaal met symbolen communiceren (onze taal) en dat onze symbolen alleen ontstaan omdat wij dat zo hebben afgesproken. Maar overal ter wereld is er weer een ander symbool voorΒ hetzelfde voorwerp. De conclusie daaruit is eigenlijk dat niets vast staat en je alles in twijfel moet trekken. Het begon voor mij daarmee iets te zweverig, maar naar mate ik verder las, zaten er toch aardig wat lessen in verstopt die ik toch ook erg kon waarderen.

Welke lessen heb ik eruit gehaald?

De inzichtenΒ die werdenΒ genoemd, lijken stuk voor stuk logisch, maar kan je werkelijk zeggen dat jij ze allemaal naleeft? De wees onberispelijk in je woorden betekent eigenlijk dat je de ander zo moet behandelen als jij zelf behandelt wilt worden. Wanneer jij een ander op een rustige toon aanspreekt, zal je dat ook terug krijgen. HetΒ heeft vooral betrekking op negativiteit en roddelen. Wanneer jij daar mee stopt, zal jij er ook minder last van ervaren.

Maar vooral het puntΒ Vat niets persoonlijk op, werd erg sterk uitgelegd,Β aan de hand van een bioscoop verhaal. Er is een stad vol metΒ bioscopen. In elke bioscoop wordt een verhaal verteld van iemand die je kent. WanneerΒ je al die films ziet realiseer je je dat ieder persoon, die in elkeΒ film zit, in elke film een ander persoon is. Dit komt doordat die persoon altijd vanuit de perceptie van de hoofdpersoon wordt weergegeven. Iedereen kijkt vanuit zichzelf. Vanuit je eigen beeld, draait bijvoorbeeld het leven van je ouders om jou. Maar vanuit je ouders, draait het om zichzelf. Hoe goed je iemand ook denkt te kennen, je kent het beeld wat je van iemand hebt. Iedereen handelt vanuit zijn eigen perspectief. Wanneer je dit beseft, zal je heel anders kijken naar acties van een ander. Iemand handelt niet om jou te kwetsen, maar doet iets voor zichzelf.

Ook het derde inzichtΒ vond ik sterk:Β ga niet uit van veronderstellingen. Als je niet alle informatie hebt, ga dan niet zelf invullen. Wanneer je denkt ‘wat als’,is het altijd erger dan de werkelijkheid is. Probeer iets te toetsen als je een veronderstelling hebt. Ik denk dat dit hoofdstuk echt door iedereen gelezen moet worden.

Conclusie

Ik denk dat de kern van dit boek is dat je kan worden wie je bent. Dat je door te focussen op positiviteit en je eigen kern, je de beste versie van jezelf wordt. Er zitten aardig wat normen en waarden verstopt in het boek, die je wel denkt na te leven, maar niet optimaal naleeft. Ik denk dat iedereen dit boek zou moeten lezen, ondanks dat het zo zweverig is. De lessen die eruit te halen zijn, zijn wel waardevol. Het is het doorbijten waard.

Het boek streeft naar een leven als de ware jij, een leven zonder angst, zonder oordeel, zonder afkeuring en zonder proberen te voldoen aan verwachtingen. Dat allemaal door de zienswijze te veranderen.

Het Vijfde Inzicht van Miguel Ruiz is voor 20 euro de koop als paperback, of voor 10 euro als ebook.

Ga jij dit boek lezen? Waarom wel of niet?

* Dit artikel kan affiliate links bevatten. Dit kost jou niks extra’s, maar zorgt dat deze website kan blijven bestaan.