miracle morning

The Miracle Morning

miracle morning

Eind augustus schreef ik dat het roer om moest, wat vervolgens niet gebeurde door een ontsteking in mijn gebit. De maanden die daar volgden waren zacht gezegd niet heel prettig, maar in mijn onderbuik bleef het gevoel van een roer moet om zitten. Dit gevoel was ontstaan doordat ik The Lively Show had geluisterd en specifiek de aflevering met Hal Elrod. De aflevering ging over The Miracle Morning en laat dat nou ook het onderwerp van deze post zijn.

The Miracle Morning is een ochtendroutine, bedacht door Hal Elrod. Hij schreef het boek ‘The Miracle Morning – the not-so obvious secret guaranteed to transform your life (before 8AM.)‘. In het begin was ik hier wat sceptisch over, want hell no, ik ben geen ochtendmens. Sterker nog, in de avond heb ik mijn beste ideeën en ben ik op mijn creatiefst. Waarom zou ik eerder opstaan en mijzelf alleen maar vermoeider maken in de avond? Maar toch, het bleef knagen en ik besloot het boek alsnog te gaan lezen.

In het boek vertelt Elrod zijn verhaal, over welke obstakels hij heeft moeten overwinnen om te komen waar hij nu is. En dat is nogal wat, hij is 6 minuten lang dood geweest en stond op de rand van een faillissement. Hij realiseerde zich dat zijn leven anders moest en heeft daardoor deze ochtendroutine gevonden. Deze ochtendroutine zorgt ervoor dat hij iedere dag blij wakker wordt (alsof het kerst is) en het beste uit zijn dag en zichzelf haalt.

Nu een half jaar later zet ik mezelf er eindelijk toe om het boek ook daadwerkelijk te lezen en om het Miracle Morning proces volledig te embracen. Wat mij maanden lang heeft geremd, is dat ik het toch moeilijk vindt om dit soort dingen vanuit het Engels om te zetten tot iets Nederlands waar ik wat aan heb. Daarom heb ik besloten om dit voor mijzelf uit te schrijven in het Nederlands. Dit wil ik vandaag dan ook met jullie delen.

The Miracle Morning

Zet je wekker een uur eerder dan gewend bent. Zorg dat je je tanden poetst, water in je gezicht hebt gegooid en ga met een glas water op een rustige plek in huis zitten.  Bij voorkeur op de bank in de woonkamer, maar je kan ook op bed gaan zitten. Als je maar recht op zit! Vervolgens ga je de volgende activiteiten allemaal voor  ongeveer 10 minuten doen. Als je geen zin hebt om elke keer een timer te zetten, dan kan je ook de Miracle Routine app (iPhone) downloaden. Die helpt je daarmee.

Stilte

Zit rustig en in stilte rechtop en concentreer je op je ademhaling. Probeer stil te staan bij je lichaam. Volg je afdwalende gedachten niet. Laat je gedachten zijn en blijf ademen. Eigenlijk zit je deze 10 minuten te mediteren. Hiervoor kan je ook een aantal apps gebruiken. De Groene Meisjes raden je deze 3 apps aan.

Lezen 

Lees 10 minuten iets in een boek waar je nieuwsgierig naar bent. Een boek wat al tijden lang op de plank ligt en waar je nooit aan toe komt. Ook al lees je maar 10 minuten, het motiveert en inspireert je de rest van de dag. Ik vind het zelf heerlijk om hier een zelfhulp boek voor te gebruiken. Ik heb toch nooit de motivatie om daar lang in te lezen, dus deze 10 minuten zijn ideaal!

Affirmation / Bevestiging

Dit is het punt waar ik eigenlijk op vast liep in het begin. Dit voelde mij te zweverig. Het idee is dat je een spreuk herhaalt en deze eigen maakt. Ik heb een website erbij gezocht om een voorbeeldspreuk te hebben en heb 2 affirmations 5 minuten achter elkaar herhaalt. Hoe vaker je iets zegt, hoe meer je het ook zelf gaat geloven. Sowieso ben ik er nu van overtuigd dat het geen kwaad kan om wat meer positieve en krachtige spreuken in huis te hebben om mijzelf te motiveren.

Visualiseer

Wederom voelt dit erg zweverig. Maar probeer je voor te stellen hoe je wilt dat je leven eruit ziet. Wanneer je dat helder voor ogen hebt, werk je er onbewust ook naar toe. Heb je toevallig een vision board staan wat je al een keer gemaakt hebt, gebruik dat. Vind je dit een lastig punt, maak dan een board, dat kan je houvast bieden. Ik vind het fijn om mijn doel voor bijvoorbeeld de dag voor ogen te hebben. Het helpt je met concretere acties te nemen, omdat je je doel voor ogen hebt.

Schrijf

Pak een dagboek erbij en schrijft erin. Het zal je verbazen hoeveel inspiratie je al hebt gekregen tijdens de voorgaande ‘opdrachtjes’. Noteer al deze inspiratie. Wanneer je halverwege de dag inzakt, pak het er bij. Het zal je motiveren om weer verder aan de slag te gaan.

Beweeg

Als laatste is het dan aan jou om te gaan bewegen. Zorg dat je hartritme omhoog gaat en begin de dag actief. Je kan push ups doen, sit ups, een yoga oefening, jumping jacks, verzin het maar. Ook hier zijn apps voor om je te helpen indien nodig. Ikzelf gebruik hier momenteel Argus voor, omdat ik deze app sowieso al gebruik om mijn stappen te tellen en water intake bij te houden.

En dan is het uur alweer voorbij. Je bent lekker ontspannen wakker geworden en hebt in het eerste uur al een hele hoop gedaan. Nu kan je snel gaan douchen en ontbijten en ben je klaar voor een energieke en gemotiveerde dag!

Ik heb nog wat bedenkingen..

Maar moet ik nu echt een uur eerder gaan opstaan hiervoor?

Ik raad het je wel aan! Ikzelf vond het ook een te grote investering in het begin. Ik vond een uur teveel tijd en ik vond de helft van de opdrachten toch te zweverig. Dus ik besloot om de helft over te slaan. Maar hierdoor had ik geen routine of houvast en stopte ik met de routine. Ik zou willen aanraden om eerst deze routine voor een maand te proberen. Als na een maand blijkt dat sommige dingen niet voor jou werken, dan kan je ze gaan schrappen.

Is deze volgorde erg belangrijk?

Nee, de volgorde staat niet vast. Dit is de volgorde die Hal Elrod in zijn boek heeft gebruikt. Maar ik weet dat er genoeg mensen zijn die een andere volgorde gebruiken. Ook de app Miracle Routine heeft een andere volgorde. Ik merk dat ik deze volgorde het fijnst vind, omdat je ‘afsluit’ met alle inspiratie van alle opdrachten opschrijven en daarna actief wordt om de dag te beginnen.

Moeten alle onderdelen 10 minuten duren?

Nee, dat hoeft niet. Er is ook een korte variant waar je maar 6 minuten bezig bent, maar dat lijkt me werk voor later. Het lijkt me slim om eerst de basics onder de knie te krijgen en dan uiteindelijk te veranderen wat je niet fijn vindt. Wellicht dat je iets langer wilt lezen en iets korter wilt mediteren. Ikzelf merk dat het 10 minuten bewegen voor mij wat veel is. Ik doe vanuit de Argus app een workout van 5 minuten. Ik heb de tijd iets aangepakt, maar blijf de activiteit zelf wel nog doen. Je kan het helemaal aanpassen naar je eigen voorkeuren.

Ben jij nu, net als ik, ook enthousiast geworden? Ga jij The Miracle Morning gebruiken?

Deze post bevat een affiliatelink.

37 thoughts to “The Miracle Morning”

  1. Ik vind het vooral in de zomer heerlijk om eerder op te staan dan nodig is. Maar die opdrachtjes, dat weet ik niet hoor. Ik ga dan liever gewoon sporten, en als er nog tijd over is lekker een boek erbij pakken.

    1. Het hield me in het begin ook tegen om die opdrachtjes te doen hoor, dus heel herkenbaar! Maar waarom ik het wel ben gaan doen is omdat het om zelfreflectie gaat en die opdrachtjes aan het denken zetten. Maar ik weet ook dat voor ieder iets anders werkt! Dus gewoon lekker op je eigen manier doen 🙂

    1. Ik denk dat ik een mening met Anna deel. Klinkt als veel voor op een vroege ochtend Xd. Ik ben nu begonnen met het kleine riueel van water drinken en ontbijten. Is ook al een hele verandering

    2. Een logisch gevolg van dit ochtend ritueel is dat ik ook eerder ga slapen. Maar wanneer je die ruimte in je agenda niet kan maken, dan zal dit je enkel vermoeien 🙂 Voor iedereen werkt natuurlijk weer iets anders 🙂

  2. Ik heb hier al zoveel overgelezen op verschillende blogs en telkens krijg ik er weer zin in maar toch doe ik het niet. Ik heb het een 2-tal weken gedaan en ik vond het eigenlijk wel heerlijk om te doen. Ik vulde het gedeelte bewegen toen in door met de honden een ommetje te maken. Vooral het lezen vond ik fijn. Maar het is voor het eerst dat ik lees dat elke opdracht 10 min duurt… Bij de groene meisjes werd het ook iets anders voorgesteld en ik heb het op andere blogs nog anders gelezen. Wordt het vrij geïnterpreteerd of geeft het boek verschillende opties?

    1. Er zijn inderdaad verschillende opties, maar dit is de eerste basis uitleg. Ik denk dat wanneer je het te vrij interpreteert, je het niet snel gaat volhouden. Je weet in het begin tenslotte nog niet wat voor jou werkt. Ik merk nu na een aantal dagen al dat ik 10 minuten bewegen te zwaar vind.Dus nu ga ik elke keer een minuut minder proberen om te zien wat er voor mij werkt. Maar ik denk dat 10 een goede basis is.

      Wanneer mensen de investering van een uur niet willen maken, dan is er ook een 6 minuut durende versie, maar dat lijkt me sowieso voor gevorderden!

      Ik merk dat doordat ik het boek aan het lezen ben, ik gemotiveerder ben en ook beter nadenk over de reden hoezo sommige dingen werken. Dus ik raad zeker aan om te beginnen met het boek te lezen als je interesse hierin hebt 🙂

    1. Ja inderdaad, ik voel me ook veel fitter wanneer ik meer beweeg. Ik heb vandaag ook mijn racefiets weer opgehaald. Bewegen zorgt er voor dat je lekkerder in je vel zit, maar het is ook een fijn moment om na te denken en te reflecteren 🙂

  3. Hee wat fijn dat je eens de hele miracle morning zo duidelijk op een rijtje hebt gezet! Ik had er al vaak over gehoord maar wist nooit écht wat het nou precies inhield, nu dus wel:D Het lijkt mij inderdaad wel heel veel goed doen, maar ik vind het op dit moment wel echt nog te moeilijk om te gaan toepassen. Mijn leven is zo onregelmatig, ik slaap op verschillende plekken (thuis, vriend, vader, moeder) en op hele uiteenlopende tijden… Misschien later wel, want het lijkt me inderdaad wel heel fijn!

    1. Fijn om te horen dat het nu duidelijk is 🙂

      & ik denk inderdaad dat het wel enige regelmaat vereist. Ik sliep vannacht bij mijn ouders en heb er vanmorgen ook geen tijd voor gemaakt. Gewoonweg omdat mijn telefoon leeg was, ik dus geen meditatie app kon gebruiken, ik mijn boek niet bij me had en niet boven het hoofd van mijn ouders wilde gaan bewegen, dan zouden die wakker worden. Dus ik herken zeker dat deze onregelmatigheid je hierin beperkt.

  4. Ik heb het wel eens geprobeerd nadat ik wat over dit boek had gelezen, maar vond het zelf erg moeilijk om me ertoe te zetten (vooral omdat ik dan ook eerder naar bed zou moeten, mijn slaap is heilig!). Misschien moet ik maar eens het hele boek lezen, want het idee spreekt me wel erg aan.

    1. Ik had dat dus ook in het begin, zonder het boek gelezen te hebben, mistte ik toch de achtergrond informatie. Dus ik raad je zeker aan om het boek te lezen en daarna pas te beslissen of dit (of een variant hierop) gaat doen!

  5. Ik las er onlangs een artikel over bij De Groene Meisjes en ik moet zeggen dat het me wel fascineert. Van zodra het even wat rustiger wordt, wil ik op z’n minst het boek lezen en van daaruit zien wat ik allemaal kan toepassen op mijn eigen leven.

    1. Ik denk inderdaad dat het verstandig is om zelf het boek te lezen en vanuit daar je eigen routine samen te stellen. Voor iedereen werkt wat anders.

      Ik merk dat mijn mindset veranderd door de miracle morning. Ik ben heel positief en snel geïnspireerd, heel erg fijn!

  6. Thanks voor je review! Goed om hier te lezen waar het boek over gaat, want nu weet ik dat ik het niet hoef te lezen. Knap dat veel mensen vroeg op kunnen staan en al veel gedaan krijgen. Voor mij is dat echt iets onmogelijks. Vroeg opstaan = forever gaar. Maar dat heeft ook meer met andere dingen te maken natuurlijk.
    Ik heb denk ik de mindset waar het boek over gaat al in mijn ochtend geïntegreerd, al begin ik een paar uurtjes later, handig met middag baan 🙂 En dat eigenlijk vooral te danken aan mijn bullet journal!

    1. Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat ik vroeg zou kunnen opstaan zonder gaar te zijn, maar het gaat me verdomd goed af. Maar het is natuurlijk voor iedereen anders. Ik denk dat het nog steeds interessant is om te lezen, het is namelijk op een motiverende manier geschreven. Maar ik denk dat jij die punten inderdaad al in je leven hebt gebracht door de bullet journal! Het komt denk ik allemaal neer op bewustwording 🙂

  7. Naar aanleiding van je reactie op mijn blog meteen even jouw post hierover opgezocht Het klinkt inderdaad als iets dat ik zou kunnen toepassen; misschien niet alles maar volgens mij is dat waarom dit soort methodes vaak werken voor mensen, omdat ze het kunnen toepassen zoals ze willen. Ik ga ook eens op zoek naar The Miracle Morning!

    1. Ik dacht al inderdaad dat er wellicht aspecten zijn die kunnen aansluiten bij jou ochtendroutine. Ik zet zelf ook niet elke ochtend mijn wekker enorm vroeg, maar ik neem vaak toch wel 30-45 minuten om mijn routine te doen.
      The Miracle Morning is gefocussed op de beste versie van jezelf te worden en ik denk dat de positiviteit die erin zit, iedereen kan helpen! 🙂
      Ik ben benieuwd wat je er uiteindelijk uit gaat halen 🙂

  8. Pingback: Feel better tips
  9. Aangezien ik in de herfst/winter amper mijn bed uit kan komen en te maken heb met winterdepressies, ben ik van plan om dit ook te doen. Ik denk dat ik daardoor productiever mijn dag in ga. Ook een goed idee om bij een paar opdrachtjes mijn lamp aan te zetten ómdat ik dan toch iets doe en niet het gevoel heb van ‘hey wat moet ik nou in godsnaam in een halfuur voor de lamp gaan doen’.
    Dank je wel Veerle voor deze super tips!

  10. Pingback: The best of 2016

Laat een reactie achter